+48 793 335 003 biuro@pixelkom.pl Pixelkom Pixelkom

Jaki komputer do edycji wideo? (Premiere Pro / After Effects / Davinci Resolve)

Mogę przypuszczać, że pojawiłeś się tutaj w celu znalezienia odpowiedzi na nurtujące cie pytanie. Zapewne jesteś ciekawski, jakie podzespoły komputera są najwydajniejsze pod obróbkę i edycje wideo. Aby ostudzić twoją niepewność, chciałbym już teraz zaznaczyć, że znajdujesz się w dobrych rękach.

Zacznijmy więc od początku…

Technologia stacji roboczych rozwija się w zastraszającym tempie. Największe firmy na rynku gonią za najlepszą wydajnością, a to wszystko w celu zaspokajania potrzeb swoich klientów. Wraz z nimi, rozwija się również jakość wideo, co oznacza popyt na najwydajniejsze komputery. Aby komfortowo poruszać się w programach, potrzebujemy płynności i szybkości ich działania. Odpowiedni sprzęt w tej wymagającej dziedzinie, jaką jest edycja wideo to główny priorytet dobrego montażysty. Właśnie dlatego drogi czytelniku, jesteś tutaj z nami.

Nic w tym dziwnego, ponieważ nie ma nic bardziej uciążliwego od wolnego renderowania się projektu, czy też crush’ów spowodowanych zbyt mała mocą obliczeniową naszej stacji roboczej. Specjalistycznie zoptymalizowany komputer do montażu wideo to must-have. Dzięki odpowiednio dobranym podzespołom możemy zaoszczędzić czas, nerwy i pieniądze. Szybsze działanie – więcej realizacji projektów.

Niezależnie od tego czy jesteś zupełnie nową osobą i dopiero myślisz o zaczęciu przygody z edycją wideo, czy może też masz już za sobą setki różnych projektów i należysz do grona najlepszych w fachu – ten artykuł jest dla Ciebie. Dostarczymy ci aktualne informacje na temat najbardziej wydajnej stacji roboczej na rynku montażu wideo.

Odpowiedzmy sobie na pytanie…

Na jakie parametry naszego komputera powinniśmy zwrócić najbardziej uwagę?

Nie da się ukryć, że edycja wideo to jedna z dziedzin, która wymaga największej mocy obliczeniowej. Montażysta to osoba nad wyraz kreatywna, co za tym idzie, lubi eksperymentować w swoich arcydziełach. Za to nienawidzi sytuacji, gdy tylko jak dodaje kolejny efekt, musi uzbrajać się w cierpliwość. Dlatego tak ważne jest dobranie idealnego sprzętu. Komfort pracy zawsze na pierwszym miejscu.

Gdy zajmujesz się tym hobbystycznie, lub dopiero zaczynasz – nie musisz posiadać produktów z górnej półki. Jeśli jednak jest to twoja praca, bądź też wiążesz z tym swoją karierę – potrzebujesz odpowiednio spersonalizowanego komputera.

Najważniejsze podzespoły w tym przypadku to:

    • Procesor
    • Karta Graficzna
    • Dysk SSD
    • Pamięć RAM
    • Płyta Główna
    • Zasilacz
    • Odpowiednie chłodzenie
    • Audio

W tym wpisie opiszemy każdy z nich, oraz pomożemy ci zobrazować, dlaczego to właśnie im poświęciliśmy najwięcej uwagi. Chciałbym również zaznaczyć, że jest to artykuł uniwersalny. Każdy ma swojego ulubieńca, czy to Adobe Premier Pro, Sony Vegas, Davinci Resolve, Adobe After Effects, czy nawet Windows Movie Maker.. Oznacza to, że niezależnie od programu w jakim pracujesz znajdziesz tu coś dla siebie.

Procesor (CPU)

To właśnie mu powinniśmy poświęcić najwięcej uwagi. Bez niego nic tak naprawdę nie ma racji bytu. Jest to „mała kostka” umieszczona na płycie głównej, od której zależy naprawdę bardzo dużo (jeśli mowa o mocy obliczeniowej). Procesor jest odpowiedzialny za większość poleceń regularnie wykonywanych przez nasz komputer. Odpowiada on również, za obsługę procesów wywoływanych przez różne aplikacje (np. Adobe Premiere). Nie bez powodu określa się go mózgiem komputera. Jako montażyści, nie powinniśmy bagatelizować decyzji kupna, opierając się tylko na pozycji danego „procka” w rankingu. Większa ilość rdzeni nie są jedyną wytyczną jaką powinniśmy kierować się w niszy edycji. Wybór odpowiedniego dla nas procesora, uwarunkowany jest bowiem oprogramowaniem w jakim montujemy nasze projekty. Pokażemy Ci to na świetnym przykładach najbardziej popularnych programów.

Premiere Pro, After Effects CC – Poruszając się w środowisku ze stajni Adobe, przy zakupie procesora powinniśmy zwrócić uwagę na jego taktowanie. Dla mniej wtajemniczonych, jest to termin określający częstotliwość wykonywanych cykli przez procesor w czasie 1 sekundy. Większa częstotliwość taktowania przekłada się bezpośrednio na wydajność procesora. Produkty z pakietu Adobe wolą współdziałać z procesorami wyróżniającymi się większą częstotliwością taktowania oraz nie potrzebują one dużej ilości rdzeni. Dobrym wyborem w tym przypadku mogą okazać się produkty Intel’a z linii i9, w których boost taktowania dochodzi nawet do 5.0 Ghz. Jest to uwarunkowane wymaganiami i działaniem powyższych aplikacji, ponieważ wykorzystują one znikomą ilość rdzeni procesora.

Davinci resolve – Tutaj sprawy mają się nico inaczej. Zapomnij o taktowaniu, o którym męczyliśmy ci głowę wcześniej. Dobór procesora pod to oprogramowanie zależy od tego, ile kart chowasz w rękawie. Oczywiście, mowa tu o kartach graficznych, ponieważ odgrywają one kluczową rolę w Davinci Resolve. Jednostki GPU połączone z wielordzeniowymi procesorami to kraina, w której program czuje się jak ryba w wodzie. Jeżeli zależy ci na największej wydajności, twoim celem powinno być zbudowanie stacji roboczej o kilku procesorach graficznych, połączonych z procesorem wielordzeniowym najwyższej klasy. Aktualnie możemy pokusić się o stwierdzenie, że idealnym wyborem może okazać się jeden z procesorów AMD Threadripper z boostem do 4.2GHz.

Najbardziej pożądany procesor to taki, którego cechuję odpowiednia wydajność. Aktualnie w testach benchmarkowych królują produkty Intela i AMD (I9, TR). Procesory tych firm wykazują się największa wydajnością i mają najlepsze statystyki na mocy obliczeniowej na rdzeń. W testach na samym szczycie listy, dumną pierwsza i zasłużoną pozycje zajmuje sprzęt od Intela.

Procesor to król, ponieważ to on bierze na siebie większość czynności, więc warto inwestować w najlepsze rozwiązania. Tak jak wspomniane zostało to wyżej, to on jest odpowiedzialny za renderowanie, czyli za „najdłuższą” czynność w pracy montażysty.

Karta Graficzna (GPU)

Odpowiednia karta graficzna to bardzo istotny element w całej naszej układance. Gra ona drugie skrzypce i wspiera procesor w trakcie renderowania. Pozwala również ona okiełznać pliki wideo o najwyższych rozdzielczościach, bez utraty zachowania płynności programu. Posiadanie dobrej karty graficznej otwiera nam wiele możliwości co do ilości użytkowania efektów. Bardziej wymagające projekty, posiadają w sobie niezliczone ilości różnych animacji i przejść. To właśnie dzięki akompaniamentowi CPU i GPU jesteśmy w stanie uzyskać pożądane rezultaty.

W skrajnych przypadkach decydujemy się na zakup kilku procesorów graficznych. Ale czy poprawi to naszą wydajność? Odpowiedź brzmi: Zależy w jakim programie montujesz. W Sony Vegas Pro, oraz Davinci Resolve, możemy zaobserwować korzystny rezultat z używania wielu kart graficznych. Najlepszy rezultat w tych programach zyskamy, używając od dwóch do trzech kart GPU. W przypadku programów ze stajni Adobe (Premiere Pro, After Effects), stosunek wydajności do ilości kart nie jest aż tak duży. W przypadku poruszania się w tych oprogramowaniach polecamy zostanie przy jednej, za to solidnej karty graficznej. W przypadku rozbudowy o dodatkowe jednostki, odnotujemy wzrost, ale naprawdę niewielki

W przypadku korzystania z Davinci Resolve warto wytłumaczyć termin VRam. Terminem tym określamy pamięć do przechowywania danych obrazu (Video Ram). Podczas wyboru odpowiedniego procesora graficznego pod to oprogramowanie, przy zakupie powinniśmy zwrócić uwagę również na ten aspekt. Karta graficzna musi posiadać odpowiednia ilość pamięci VRam w zależności od rozdzielczości wideo w jakiej montujemy. Poniżej umieszczamy minimalne wartości pamięci:

    • 4 GB VRAM – Z tą ilością jesteśmy w stanie dogodnie poruszać się na jakości HD, oraz FULL HD.
    • 8 GB VRAM – Idealnie poradzi sobie z obsługa powyższych rozdzielczości, jak i 4K.
    • 20GB+ VRAM – Ilość dla najbardziej wymagających twórców, na co dzień tworzących w najbardziej extremalnych rozdzielczościach jakimi są 6/8K+.

UWAGA: Jeśli posiadamy dwa procesory graficzne o pojemności 8GB VRAM, to Davinci Resolve aktywnie korzysta nadal tylko z 8GB. Wartości te nie mnożą się, wraz z ilością kart graficznych.

Najlepszym wyborem mogą okazać się produkty z lini Titan, GeForce, AMD Radeon, Radeon Pro oraz Quadro. Powinieneś dobrze przemyśleć wybór karty graficznej dla Ciebie. Odpowiedz sobie przede wszystkim na pytanie, ile animacji przetwarzanych przez GPU regularnie używasz? Im więcej i im bardziej urozmaicony jest twój projekt, powinieneś przemyśleć zakup karty graficznej zajmującą miejsce na podium poniższego testu benchmarkowego:

Dysk

To on odpowiada za transfer naszych danych na pokładzie stacji roboczej. Nie powinniśmy olewać tego zgrabnego podzespołu, ponieważ mimo jego małej funkcji w całej dużej układance, wpływa on ogromnie na komfort pracy w większych projektach. Przez komfort mam tutaj na myśli nadawanie tempa przesyłu i magazynowania plików. Od rodzaju dysku jaki wybierzemy (Wyróżniamy SSD i HDD), zależy:

    • Szybkość otwierania plików,
    • Szybkość zapisywania plików,
    • Szybkość przenoszenia plików.

Jeśli chcemy zbudować wydajne środowisko pracy, nie ma mowy o dyskach HDD. Są one znacznie wolniejsze od swojego konkurenta, a nam jako montażystą zależy na wydajności. Dyski HDD są dobre do archiwizacji i tworzenia kopii zapasowych dużych danych, ponieważ są zdecydowanie tańsze.

Dysk SSD jest zazwyczaj cztery razy szybszy niż dysk twardy i ma znaczące zastosowanie w naszej konfiguracji. Warto umieszczać na nim klipy i pliki źródłowe naszego projektu, jak i też same programy. Dobry dysk SSD zapewnia nam oszczędność czasu i jest niezastąpionym trybikiem w komputerze do montażu.

Wyróżniamy dwa rodzaje dysków SSD:

    • SATA (ang. Solid –state driver)
    • NVMe (ang, Non-Volatile Memory Express)

Oba te rodzaje są rewelacyjnym wyborem w dziedzinie edycji wideo, jednak NVMe są znacznie lepsze od tradycyjnego SSD SATA. Są one bowiem najczęściej 4-5 krotnie szybsze, więc jeśli chcemy zbudować dobra stacje roboczą warto przeznaczyć więcej pieniędzy i pomyśleć o zakupie NVMe. Żartobliwie można by stwierdzić, że są one „SATĄ” po roku na siłowni. Lepiej radzą sobie w starciu z nagraniami w rozdzielczości 4K i powyżej. Jeśli na co dzień zajmujemy się edycja w wysokich rozdziałkach, bezwzględnie wybieramy korzystniejszą dla nas opcje – NVMe. Jeśli jednak poruszasz się w niższych, a 4K trafia do Ciebie okazjonalnie, lepszym wyborem może okazać się nieco droższy, klasyczny SSD. Aktualnie na rynku najkorzystniejszym wyborem mogą okazać się produkty od Samsunga.

Pamięć RAM

Każdy aktywny użytkownik programów do edycji wideo zdarzył zauważyć, że oprogramowanie te pożera nam w czasie rzeczywistym bardzo dużo pamięci RAM. Edycja wideo to dziedzina, w której obcujemy z naprawdę dużymi plikami, a nasze zapotrzebowanie na moc stale rośnie.

Odpowiednio dobrana pojemność RAM’u przekłada się bezpośrednio na wielozadaniowość naszej stacji graficznej.

Musisz pamiętać, że twój komputer stale „kradnie” pamięć do obsługi innych procesów, poza oprogramowaniami do edycji wideo. Podczas pracy na pewno zdarza ci się korzystać w międzyczasie z Cloud’a, przeglądarki albo Photoshopa. Nieświadomie dokładamy kolejne procesy, które nasz komputer musi obsługiwać. Komputery do edycji wideo potrzebują minimum 16gb pamięci RAM, a jeśli mowa tu o największym komforcie od 32gb do 128gb.

Wszystko zależy ponownie od oprogramowania jakiego używamy. Każdy program ma swoje określone wytyczne. Dla przykładu, jeśli używamy Adobe Premiere Pro najlepszym wyborem dla nas może okazać się wybór 64gb Ramu (rozdzielczość wideo 4K), albo 128gb Ramu (rozdzielczość wideo 6K/8K+). W Davinci Resolve sytuacja wygląda nieco inaczej, ponieważ już 64gb zapewnia nam bardzo wydajną prace przy rozdzielczości 8K+.

Ile tak naprawdę RAM’u potrzebuje montażysta?

8 GB – Optymalna pamięć dla początkujących i uczących się w dziedzinie. Przeciętna szybkość działania obsługując pliki 720-1080p. Racjonalny wybór, jeśli jesteś na początku przygody z edycją.

16 GB – Pozwala ona wejść na próg montażu w 4K, ale płynność w tym czasie nie powala. Montując w tej rozdzielczości, twoja stacja robocza będzie miała ciężki orzech do zgryzienia w przypadku korzystania z innych programów w tle. Budżetowy wybór, jeśli masz w sobie dużo cierpliwości, a twoja kariera powoli się rozwija.

32 GB – Gwarantuje wejście do krainy luksusu i otwiera drzwi do płynnej obróbki bardziej wymagających plików. Również z nią będziesz w stanie poruszać się na wielu oknach, bez większych strat wydajności komputera.

64 GB Idealny wybór dla większości oprogramowań. Pojemność pamięci, która jest niezbędna dla najambitniejszych twórców. Gwarantuje niesamowite doświadczenie użytkowe, pozwala wykorzystywać piliki w rozdzielczościach 8K. Słuszny wybór dla ludzi w zawodzie, umożliwiający osiąganie imponujących wyników.

128 GB – Jeśli regularnie montujesz filmy komercyjne w Adobe Premier Pro o rozdzielczościach 6/8K będzie to pamięć szyta na miarę pod twoje wymagania. W innym przypadku (np. montażu w 4K) nie zauważysz większej różnicy między 128, a 64gb. Jest to pamięć zarezerwowana dla najbardziej wymagających projektów.

Ostatnim słowem chciałbym zaznaczyć, że wykorzystanie pamięci RAM zależy również od płyty głównej. Jeśli nasza pamięć posiada 64gb, a płyta główna obsługuje do 32gb to coś tu nie gra, czyż nie? Dlatego warto zainwestować w możliwie najlepszą płytę główną, bowiem jest ona fundamentem nie tylko RAMu, ale również procesora, karty graficznej etc.

Płyta główna

Jest to fundamentalna część naszego komputera. Baza, która łączy ze sobą wszystkie pozostałe komponenty. Zapewnia przepływ zadań i informacji pomiędzy procesorem, kartą graficzna, dyskiem, pamięcią ram etc. Budowa wydajnego komputera bez odpowiednio dobranej płyty głównej, to jak budowa luksusowego apartamentowca z karton-gipsu. .

Nasz wybór powinien być dostosowany do pozostałych podzespołów, ponieważ jest on ośrodkiem łączącym całokształt. Dla przykładu, każdy procesor ma określone gniazdo, czyli mówiąc po ludzku – łącznik z płytą główną. Po wyborze procesora zawęża nam się wybór, ponieważ nie każda płyta główna obsługuję każdy. Logiczne, prawda?

Poza personalizacja pod procesor, musimy również zwrócić uwagę na to, ile dysków SSD chcemy umieścić w naszej jednostce. Najnowsze płyty główne maja ponad 2-3 sloty na dysk. Zwróć też uwagę na wielkość obudowy twojego komputera i dostosuj ją do płyty głównej, tak aby całość mogła spokojnie spoczywać w środku stacji roboczej.

Jeśli zdecydujemy się na Intel’owskie procesory i9, bądź też AMD Threadripper’y, najlepszymi płytami głównymi mogą okazać się produkty oferowane przez: Aorus, Asus ROG, Gigabyte Z series itd. Pamiętaj, aby przed zakupem upewnić się, że płyta jest dostosowana pod inne komponenty twojego komputera.

Zasilacz

W tym miejscu zalecamy w zapatrzenie się w wysokiej jakości zasilacz do naszej stacji roboczej. Przez dostarczanie energii, umożliwia on prace wszystkim powyższym podzespołom. Najbezpieczniejszym wyborem w tej sekcji będzie wybór zasilacza z certyfikatem 80 Plus. Naszym zdaniem w montażu wideo warto zaopatrzyć się w zasilacz typu „80 Plus Gold”, co oznacza sprawność na poziomie ~90%. Rynek zasilaczy jest bardzo szeroki, ale od lat hegemonem na nim jest firma Corsair, która w swojej ofercie posiada bardzo duży wybór. Polecamy również zasilacze firm Seasonic, EVGA, które także zapewniają odpowiednią sprawność.

Odpowiednie Chłodzenie

Edycja wideo w najwyższych rozdzielczościach to jedna z najbardziej wymaganych operacji jakie możemy zafundować naszemu komputerowi. Podczas np. renderowania projektu, nasz komputer skazany jest na kilka bądź kilkadziesiąt minut, a czasami nawet wiele godzin pracy na najwyższych obrotach. Aby zapewnić podzespołom prace w dogodnych warunkach, warto zaopatrzyć je w odpowiednie chłodzenie.
Artykuł ten zatytułowany jest „najlepszym komputerem pod montaż wideo”, więc nikogo nie powinno dziwić pojawienie się chłodzenia cieczą. Ten system chłodniczy, niegdyś bardzo drogi, dziś cieszy się coraz większą popularnością. Wszystko z racji postępu technologicznego, dzięki któremu rozwiązanie to stało się bardziej przystępne.

Przy wyborze procesorów najwyższej rangi, oraz topowych kart graficznych, musimy zdawać sobie sprawę, że generują one bardzo dużo ciepła. Moc obliczeniowa, jaką gwarantują podczas wykonywania najcięższych zadań, przyczynia się do ich nagrzewania się. Przegrzewający się procesor to największy koszmar, a co gorsza to właśnie od niego zależy większość mocy obliczeniowej naszej jednostki. Dlatego warto zakupić dobrej klasy chłodzenie, które poradzi sobie z odprowadzeniem wysokiej ilości ciepła. Niestety nie wszystkie radiatory czy chłodzenia wodne poradzą sobie z każdym procesorem. W zależności od klasy procesora należy dobrać do niego optymalne chłodzenie. Najlepszym wyborem mogą okazać się produkty od be quiet!, Noctua czy SilentiumPC.

Dodatkowe Audio

Dźwięk jest nieodłącznym elementem każdej stacji roboczej przystosowanej do edycji wideo. Jako profesjonaliści, nie powinniśmy zostawiać go tylko dla płyty głównej, bowiem to ona jest odpowiedzialna za przetwarzanie go, gdy nie mamy innego rozwiązania. Patrząc w przeszłość, płyty główne zanotowały solidny progres, ale i tak nie jest to wystarczające dla dziedziny montażu.
Karta dźwiękowa, bo to o niej mowa, jest odpowiedzialna za przetwarzanie i odtwarzanie plików dźwiękowych. Wyróżniamy dwa rodzaje kart, wewnętrzne i zewnętrzne.

Wewnętrzne – wbudowane w naszą płytę główna,

Zewnętrzne – podłączane do komputera, osobne urządzenie, najczęściej stojące ku podłoża naszego monitora.

DAC – Digital to Analog Converter – jest to zewnętrzne urządzenie cyfrowo analogowe, które zmienia jakość dźwięku z klasycznego cyfrowego, jak sama nazwa wskazuje – na analogowy. Urządzenia DAC pomagają nam podbić jakoś dźwięku o poziom wyżej, co jest niezmiernie istotne w produkcji materiałów video, ponieważ to właśnie dźwięk nadaje tonacji naszej pracy końcowej. Przetworniki te dominują nad kartami dźwiękowymi, ponieważ są niezależne od oprogramowania. Zakup takiego urządzenia jest idealnym rozwiązaniem dla montażysty w środowisku Adobe Premiere Pro, Davinci Resolve i Sony Vegas Pro. Dobrym wyborem były zakup przetwornika DAC firm, Cambridge, Taishan, oraz S.M.S.L. Zadbajmy również o ten aspekt!

Podsumowując

Dowiedziałeś się dziś, jakie są najpopularniejsze rozwiązania pod względem wydajności i od czego tak naprawdę zależy komfort pracy montażysty. Wiesz już, jakie aktualnie firmy dominują na rynku w określonych podzespołach i w jakie produkty celować w budowie idealnego komputera pod edycje i obróbkę wideo. Dziękujemy ze zostałeś z nami do końca.

Jeśli jednak nie czujesz się na siłach my chętnie pomożemy, dobierzemy wszystkie komponenty tak, aby komputer spełnił wszystkie Twoje wymagania w określonym przez Ciebie budżecie.

 

Potrzebujesz indywidualnej konfiguracji stacji roboczej?