Jaki komputer do grafiki komputerowej 2D? (Photoshop, Lightroom)

Aktualizacja: 21.05.2020

Najlepszy Komputer Dla Grafika Komputerowego

Panta Rhei. Wszystko płynie. Niegdyś grafik kojarzony nam był z malarstwem, szkicem i rzeźbą. W obecnych czasach wszystko idzie w stronę sztuki komputerowej, a jej kunszt pozwala na większą zabawę i rozwija wachlarz możliwości dla artystów. Czy Pablo Picasso byłby z tego zadowolony? Nie wiem. Czy Salvador Dali chciałby tworzyć swoje surrealistyczne obrazy na tablecie graficznym? Kto wie? Jedno jest pewne, technologia otworzyła drzwi do świata pełnego abstrakcji i możliwości, a słowo „grafik” w XXI wieku nie jest wymawiane osobno, ponieważ najczęściej towarzyszy mu słowo „komputerowy”.

Grafika komputerowa rozwija się w bardzo dynamicznym tempie. Na początku pozwalała na tworzenie prostych modeli 3D i zagęszczeń brzydkich pikseli. W latach 80 nastąpił przełom, pojawił się pierwszy MacDraw i bazowa wersja wszystkim znanego Paint’a, co za tym idzie mogliśmy już operować na kształtach. Każdy widział w niej ogromny potencjał, więc chyba nikogo tu nie zdziwi, że rozpoczął się wielki wyścig szczurów kto napisze najlepsze środowisko, dla najbardziej wymagających. Jak wiadomo, wygrał Adobe ze swoim Photoshop’em, a później rozwijał inne twórcze oprogramowania komputerowe.

Niewątpliwym plusem grafiki komputerowej, jest jej stosunkowo niski próg wejścia, ponieważ najprostsze podzespoły pozwalają nam na w miarę wygodną naukę obróbki fotograficznej. Nie trzeba mieć żelaznej cierpliwości, żeby wytrzymać pierwsze poważniejsze procesy obliczeniowe naszej stacji roboczej, chyba, że wchodzimy na wyższy poziom. Wtedy najlepiej zaopatrzyć się w komputer do grafiki komputerowej.

I to właśnie na poziomie profesjonalnym chcielibyśmy skupić się w naszym „Poradniku”. Zdajemy sobie doskonale sprawę, że w Internecie jest dużo artykułów, które nie są do końca rzetelne. My stworzyliśmy poradnik, który będziemy stale z biegiem lat aktualizować co do najlepszych podzespołów stacji graficznej na rynku. Denerwował nas brak konkretów konkurencyjnych stron, więc my celujemy w samo sedno.

Będzie to poradnik dla kogoś, kto zajmuję się grafiką komputerowa zawodowo i zależy mu na zbudowaniu stanowiska pracy na najwyższych „obrotach”, ale jeśli dopiero zaczynasz możesz przecież zapoznać się z tematem z czystej ciekawości, prawda? Więc jedni i drudzy, do dzieła!

Grafik komputerowy potrzebuje do swoich prac odpowiednio dobranej stacji roboczej, a właściwie jej komponentów. W pracy kreatywnej nie ma czasu na czekanie, dlatego komputer dla grafika ma za nami nadążać, a najlepiej, aby nas wyprzedził. Powinniśmy docenić wartości odpowiedniej stacji graficznejOdpowiednio dobrane podzespoły komputera graficznego nie sprawią, że będziesz lepszy od konkurencji, ale pozwolą ci na większe pole do popisu, albo jeśli jesteś fotografem – pozwolą ci spędzić więcej czasu za szkłem Twojego obiektywu.

Jeśli już o fotografii mowa, warto wspomnieć o rozwijających się rozdzielczościach. Obrazy są zdecydowanie bardziej szczegółowe niż kiedyś, więc starszy/słabszy komputer może im nie podołać i odmówić nam posłuszeństwa w skrajnych przypadkach. Dlatego warto inwestować w najlepszy sprzęt.

Na jakie parametry powinniśmy zwrócić najbardziej uwagę?

Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, będzie to wpis ukierunkowany pod profesjonalistów, ale jeśli jesteś hobbystą, lub dopiero zaczynasz to nie musisz posiadać najlepszych podzespołów, aby móc pracować w ich środowiskach. Musisz za to mieć najlepszą cierpliwość – coś za coś. Dlatego tak ważne jest dobranie odpowiednio spersonalizowanego komputera dla grafika komputerowego.

….a najważniejsze w nim podzespoły to:

    • Procesor (CPU)
    • Karta Graficzna (GPU)
    • Pamięć (RAM)
    • Pamięć Masowa (Dyski Twarde)
    • Płyta Główna
    • Monitor
    • Zasilacz

Spokojnie… Nie musisz wiedzieć, jak one działają. Podamy ci najważniejsze informacje na tacy, oraz pomożemy ci zobrazować, dlaczego to właśnie im poświeciliśmy najwięcej uwagi. Będzie to artykuł sprecyzowany dla programów takich jak Adobe Photoshop CC, Adobe LightRoom Classic CC, Adobe Xd i Adobe Illustrator. Ale pamiętaj, że GIMP, CorelDraw i inne programy korzystają również z tych samych zasobów obliczeniowych. Niezależnie od programu graficznego znajdziesz tu informacje potrzebne do złożenia Twojego wymarzonego komputera graficznego.

Komputer do grafiki – Procesor (CPU)

Do programów graficznych wyżej wymienionych jest potrzebna przyzwoita moc obliczeniowa, a więc procesor ma dla nas ogromne znaczenie. Procesor jest małym „chip-em” umieszczonym na płycie głównej, który odpowiada za większość zadań w naszym komputerze. Najczęściej są to rzeczy, których nie jesteśmy nawet świadomi. Procesor to MÓZG naszego komputera. Amen! Jest on niezwykle ważnym podzespołem nie tylko w przypadku samej grafiki, ale również dziedzin blisko jej związanych. Odpowiada on głównie za szybkość edycji i konwersji w przypadku grafiki komputerowej.

Starając się przekazać tobie wiedzę na temat doboru procesora w lakonicznych słowach mówiąc, procesory możemy podzielić na dwie kategorie. Takie co mają dużą liczbę rdzeni, i takie co mają ich mniej, ale za to mają większe taktowanie na każdym z nich.

W przypadku komputera do grafiki odpowiednim wyborem będzie procesor o wysokim taktowaniu zegara. Parafrazując – W grafice potrzeba procesora o najwyższej możliwej częstotliwości i prędkości zegara. Powinniśmy kłaść zdecydowanie mniejszy nacisk na ich liczbę, a większy na moc pojedynczego z nich.

Dlaczego tak?

Adobe w swoich programach ogranicza liczbę aktywnych rdzeni w celu ich bardziej efektownego wykorzystania, co za tym idzie posiadanie w swoim procesorze powyżej ośmiu rdzeni nie będzie miało realnego wpływu na wydajność. Sam Adobe w swoich specyfikacjach zaleca dobieranie procesora o wysokim TAKTOWANIU. Właśnie ten parametr ma największy wpływ na komfort pracy.

W przypadku poruszania się w Photoshopie CC, zalecamy zakup produktów AMD oraz Intel. Najlepszymi aktualnie wyborami do graficznej stacji roboczej, sugerując się wynikami testów wydajnościowych, będą procesory AMD z serii Ryzen 9, AMD serii TR, oraz Intelowskie I9. Są to jednak procesory najwyższej wagi, na które możemy sobie pozwolić przy nieograniczonym budżecie. Dla spokojnej pracy zadowalającym wyborem okaże się procesor Ryzen 5 lub Ryzen 7 – cenowo i wydajnościowo.

Jeśli jednak jesteśmy fotografem i częściej poruszamy się w Adobe Lightroom, produkty Intela chowają się w testach wydajności za AMD. Tutaj możemy dostrzec znaczącą dominacje produktów serii TR, oraz Ryzen. W rozsądnej cenie śmiało możemy polecić zakup Ryzen 5/7Threadripper zapewnia mało odczuwalny wzrost wydajności, za to wyraźnie odczuwalny wzrost rachunku.

Produkty AMD zapewniają doskonała wydajność podczas eksportowania plików oraz zajmują pierwsze miejsce na podium testów benchmarkowych.

Komputer dla grafika – Karta Graficzna (GPU)

Kolejnym elementem w naszej stacji roboczej będzie karta graficzna. Gra ona na drugim skrzydle boiska i wraz z procesorem grają do tej samej bramki. Karta Graficzna jest komponentem odpowiedzialnym za wszystko co widzimy, a raczej za jakość tego co widzimy. Procesor graficzny wyświetla każde możliwe wykonywane przez Ciebie polecenie. Niezależnie czy zwiększasz kontrast, rysujesz linie, zmniejszasz krycie pojedynczej warstwy, czy też eksperymentujesz ze światło cieniem. Za te wszystkie i wiele innych efektów jest odpowiedzialna nasza karta graficzna.

Warto zaznaczyć, że w dziedzinie grafiki komputerowej jest ściśle określona lista zadań jakie procesor GPU może wykonać. Oprogramowania graficzne bardzo szanują swojego dogodnego przyjaciela i nie zlecają mu bardzo intensywnych zadań. W przypadku ciężkich zagrań, piłka praktycznie zawsze podawana jest do procesora CPU, tak aby GPU mógł odpocząć sobie kondycyjnie i czekać na dogodniejsze polecenia.

Samo Adobe zaznacza, że zapotrzebowanie na kartę graficzną w porównaniu do procesora CPU jest stosunkowo niewielkie. Programy te mają bardzo niski próg, i nawet proste karty graficzne będą świetnie spełniać swoją rolę. Jednak zastosowanie klasy najwyższej przyniesie za sobą lekki wzrost wydajności naszego komputera graficznego.

Dla oprogramowań graficznych posiadanie dobrej karty graficznej jest faktycznie bardzo ważne, ale nie będzie miało to wielkiego wpływu na wydajność. Ważne, aby dobrać Procesor CPU i GPU, tak aby zachodziła pomiędzy nimi synergia, ład i porządek.

W przypadku Adobe Phtoshop CC wyraźną przewagę w testach benchmarkowych posiada firma NVIDIA. To ona deklasuje w tym przypadku procesory graficzne AMD pod względem wydajności, dlatego warto wspomnieć, że karty graficzne NVIDIA są bardziej niezawodne, mniej podatne na uszkodzenia i dużo bardziej energooszczędne. 

Wybraliśmy producenta, teraz określmy, ile pamięci VRAM (Video Ram) potrzebujemy do komputera dla grafika. Sprawa jest bardzo klarowna. Jeśli działamy na kilku monitorach jednocześnie, najlepszym wyborem będzie karta, która posiada 6GB VRAM i więcej. Jeśli jednak działamy Hobbystycznie i pracujemy na jednym ekranie – 4GB w zupełności wystarczą.

Komputer graficzny – Pamięć (RAM)

Jest to kolejny bardzo istotny element w naszej stacji graficznej. Pamięć ram odpowiedzialna jest za wielozadaniowość naszego komputera.

Przy wyborze pamięci RAM, warto mieć na uwadze fakt, iż komputer w czasie rzeczywistym zapożycza jej bardzo dużo do obsługi podstawowych procesów w naszym komputerze. Większość projektantów graficznych jakich znam, podczas swojej pracy kreatywnej korzysta między innymi z streamingowego odtwarzacza muzyki, chmury czy nawet przeglądarki. Każda aplikacja, każdy nowy otwarty folder z materiałami i każdy ruch kosztuje naszą pamięć. Jest to swego rodzaju paliwo.

Komputery graficzne potrzebują co najmniej 16GB pamięci RAM. Wszystko zależy od wielkości obrazów, z którymi będziesz miał okazje pracować. Jednak zalecamy przekroczyć ten minimalny pułap i rozważyć kolejne, wyższe progowo opcje. Zużycie pamięci RAM w programach graficznych to jedna wielka giełda maklerska. Wykresy użycia pamięci rosną i maleją jak szalone w szybkim tempie, dlatego lepiej jest jej mieć ponadto

Dokładna pamięć RAM uzależniona jest w przypadku Photoshopa i programów mu bliskich od rozmiaru dokumentu. Jeśli nasze arcydzieła graficzne sięgają wagowo ponad 500MB zalecamy kupno 32GB, a jeśli powyżej 1GB (na plik) – 64GB pamięci RAM.

W przypadku Adobe Lightroom odpowiednią pamięcią ram będzie 16GB, ale tak jak wcześniej wspomnieliśmy lepiej jest mieć jej na zapas, a więc 32GB nie będzie złym pomysłem.

Graficzne stacje robocze – Dysk

Ten konkretny komponent będzie odpowiadał za transfer danych zgromadzonych wcześniej w naszym komputerze do grafiki komputerowej. Nie można bagatelizować zakupu dysku, bowiem to od niego zależy, ile czasu spędzimy przed ekranem np. zgrywając zdjęcia z aparatu, czy szykując materiały w folderze projektowym. Dysk odpowiada za szybkość przesyłu pojedynczych plików. Zazwyczaj są to ich ogromne ilości, tak więc łatwo wywnioskować, że korzystając z dysku starszej generacji stracimy tonę cennego dla nas czasu. A jak wiadomo czas to pieniądz.

Zadania jakie komputer przeznacza na dysk to:

    • Szybkość przenoszenia plików,
    • Szybkość otwierania plików,
    • I co najważniejsze to szybkość ich zapisywania.

Wyróżniamy trzy rodzaje dysków::

    • HDD (ang. Hard Disk Drive),
    • SSD SATA (ang. Solid-state driver),
    • SSD NVMe (ang. Non-Volatile Memory Express).

Zasiadając do profesjonalnego stanowiska pracy nie znajdziemy na nim miejsca dla dysku HDD. Są to dyski najstarszej generacji na rynku, nic innego jak bazowy rodzic dwójki kolejnych. To właśnie od nich wszystko się zaczęło. Wyróżnia ich powolne działanie w bardziej ekstremalnych warunkach pracy. Świetnie spisują się za to w archiwizacji i tworzenia kopi zapasowych dużych danych, ponieważ w znacznie niższych cenach oferują większą pojemność. Ale to nie im powinniśmy jako graficy poświecić uwagę.

Zapytacie, okej w takim razie, dlaczego nie HDD? Z bardzo prostego powodu. Dysk SSD jest zazwyczaj aż cztery razy szybszy niż dysk twardy (HDD). Jest to diametralna różnica dla ludzi pracujących w bardzo złożonych, czy też obszernych projektach/zleceniach. Obsługuje on niemal wszystkie dane naszego komputera. Odpowiednio dobrany dysk SSD gwarantuje nam nic innego jak oszczędność czasu i nie powoduje utraty włosów przez ich wyrywanie. Po prostu z nim świetnie się pracuje więc nie może go zabraknąć w komputerze dla grafika.

Wyróżniamy dwa rodzaje dysków SSD:

    • SATA,
    • NVME.

Jaka jest różnica pomiędzy jednym a drugim? Nic bardziej mylnego, to znowu ta niesforna prędkość ich działania. Postaram się to ująć w tej jednej linijce:

    • HDD < SATA (4*HDD) < NVMe (5*SATA)

Oba dyski SSD są bardzo dobrym wyborem do obróbki graficznej. Warto zaznaczyć, że dyski NVMe wypadają na tle statystycznym znaczniej lepiej od swojego brata, ale wiąże się to z znacznie wyższymi kosztami finalnymi. NVMe lepiej radzi sobie w sekwencyjnej wydajności odczytu i zapis zwykle aż pięciokrotnie lepiej. Oba dyski mogą odpowiadać za system operacyjny i aplikacje na nim zawarte.

Jak odpowiednio skonfigurować dyski będąc fotografem/grafikiem?

Wszystko to kwestia budżetu jaki chcemy przeznaczyć na zakup dysku/ów. Oczywiście możesz działać stabilnie na jednym, pojedynczym dysku SSD, lecz zalecamy posiadać na stacji graficznej co najmniej dwa.

Najkorzystniejszą opcją, patrząc pod kątem najkorzystniejszej wydajności będzie zakup:

    • 1) SSD SATA – Pierwszy dysk w naszym komputerze będzie stanowił miejsce dla systemu operacyjnego i przechowywania plików programów. To na nim będzie zapisany Photoshop, Lightroom, etc. Oczywiście, można pokusić się o dwa dyski NVMe, ale będzie miało to bardzo znikomy wpływ na wydajność.
    • 2) SSD NMVe – Drugi dysk w profesjonalnej graficznej stacji roboczej będzie stanowił miejsce tylko dla zapisu plików projektowych. Oddzielamy pliki programów i pliki użytkowe w celu stworzenia najlepszego możliwego środowiska dla pracy naszych oprogramowań fotograficznych. Dysk drugi to miejsce dla przechowywania plików projektowych.

UWAGA: Jeśli twój budżet jest nieograniczony, możesz pokusić się o trzeci dysk (Najlepiej NVMe) w celu stworzenia miejsca dla innych plików, bądź traktowania go jako miejsce na czarna godzinę. Jest to opcja nieobowiązkowa.

Mój znajomy grafik/fotograf wszystko trzyma na dysku przenośnym, czy jest to dobre?

Technicznie jest to „OK”, praktycznie jest to złe rozwiązanie. Zapisując dane projektu na dysku zewnętrznym znacząco tracimy na wydajności i stabilności. Najrozsądniejsza opcja jest z dysku zewnętrznego przenosić wszystko na dysk wewnętrzny i to na nim zaczynać prace generalne. Dysk przenośny jak sama nazwa wskazuje ma służyć do PRZENOSZENIA, a nie do PRACY.

Komputer do grafiki – Płyta Główna

Płyta główna to FUNDAMENT. Element niezwykle trudny to wybrania, ponieważ od niego są zależne wszystkie pozostałe. Procesor CPU, Procesor GPU, Dyski etc. Wszystko jest przymocowane właśnie do niej. W angielskim mówi się na nią Motherboard – MOTHER. Płyta główna to MATKA, która łączy i pomaga wzajemnie wszystkim swoim podopiecznym, tak aby razem mogły osiągnąć zamierzony efekt. Uczy je, że w grupie siła, ponieważ tak naprawdę z technicznego punktu widzenia nic bez niej by nie działało. Budowa wydajnego komputera do grafiki bez odpowiednio dobranej płyty głównej jest niemożliwa.

Tak jak to wyraźnie zaznaczyłem, matka łączy i pomaga wszystkim pozostałym dzieciom. Nasz wybór musi być dostosowany do pozostałych podzespołów stacji graficznej, ponieważ łączy on ze sobą wszystkie komponenty. Dla przykładu, każdy procesor ma ściśle uwarunkowane łączenie z płytą (gniazdo procesora). Po wyborze procesora zawęża nam się wybór płyt głównych, na jakie możemy zwrócić uwagę. Kupując mocny procesor, nie kupimy słabej płyty głównej. Logiczne, prawda?

Warto wspomnieć, że przed zakupem płyty głównej musimy określić na ile dysków SSD się decydujemy. Profesjonalne, najnowsze płyty główne mają miejsce zazwyczaj na dwa dyski, lecz zdarzają się takie, które pomieszczą nawet 3. Upewnij się drogi czytelniku czy twoja płyta główna pomieści wszystko to, czego chcesz.

Jeśli pójdziemy śladami procesora AMD TR/I9 najlepszymi płytami głównymi okażą się produkty firm takich jak Gigabyte, Asus oraz MSI.

Monitor

Głównym powodem zróżnicowania ich cen jest jakość oraz możliwości jakie umożliwiają. W droższych monitorach napotykamy na dodatkowe funkcje użytkowe, takie jak oś obrotu, panel boczny, dodatkowe porty usb itd.

Droższe Monitory gwarantują nam lepsza jakość wyświetlanych kolorów względem tańszych modeli. Wyższa półka gwarantuje nam większy zakres wyświetlanych kolorów, lepszy kontrast, jaśniejszą biel i głębszą czerń na ekranie. W pracy grafika i fotografa są to naszym zdaniem jedne z najważniejszych wymagań. Kolory to podstawa.

UWAGA: Aby wykrzesać z Monitorów klasy wyższej ich maksymalne możliwości musimy posiadać odpowiednio dobrą kartę graficzną w naszym komputerze dla grafika. Słabsze modele nie posiadają odpowiednich zakresów kolorów.

Jeśli chcesz zapewnić sobie najlepsze warunki pracy kreatywnej, musisz zakupić monitor IPS, który obejmuje pełny zakres RGB. Wszystko to przekłada się na odpowiedni kąt widzenia. Najlepsze monitory IPS posiadają zwykle kąt widzenia co najmniej 178 °.

Monitor z ekranem Matowym czy „Błyszczącym”?

Stawiamy stanowczo na ekran matowy. Nie rozprasza on, nie odbija niechcianego otoczenia i pozwala nam w 100% oddać się wyświetlanemu obrazowi. Monitory matowe rozpraszają odbite od ich powierzchni światło i przyciemniają obraz tak, aby jego jakość była prezentowana jak najlepiej.

W skrócie – Zawsze, zawsze, ale to ZAWSZE stawiaj na monitor z matową matrycą.

Kolor na ekranie to ten sam kolor co na wydruku?

Nie zawsze. Wszystko zależy od monitora oraz jego kalibracji. Drogi czytelniku – pamiętaj, że konwencjonalne monitory zostały stworzone głównie dla graczy. Profesjonalne monitory graficzne są przystosowane do pracy fotograficznej (np. monitory NEC, EIZO i BENQ). Posiadają one specjalne kalibrowanie kolorów. Proces kalibracji to nic innego jak dobór odpowiednich parametrów takich jak między innymi jasność, gamma czy temperatura wyświetlanych kolorów.

Profesjonalne monitory graficzne powyższych firm posiadają wbudowaną kalibracje, która pomoże zbliżyć się Tobie, a raczej twoim pracą – do kolorystycznego ideału.

Komputer dla grafika – Zasilacz

W tym miejscu zalecamy w zaopatrzenie się w wysokiej jakości zasilacz do naszego komputera do grafiki. Przez dostarczanie energii, umożliwia on prace wszystkim powyższym podzespołom. Najbezpieczniejszym wyborem w tej sekcji będzie wybór zasilacza z certyfikatem 80 +. Naszym zdaniem w montażu wideo warto zaopatrzeć się w zasilacz typu „gold”, co oznacza sprawność na poziomie ~ 92%. Rynek zasilaczy jest bardzo szeroki, ale od lat wiodącymi markami są Corsair, Seasonic i BeQuiet. Zapewniamy, że każda wymieniona firma posiada w swojej ofercie bardzo obszerny wybór.

Graficzna stacja roboczna – Podsumowanie

Mamy nadzieję, że pomogliśmy ci przyswoić potrzebną wiedzę do zbudowania twojego wymarzonego komputera graficznego. Dowiedziałeś się dziś, jakie są najpopularniejsze rozwiązania pod względem wydajności, a programem oraz od czego uwarunkowany jest komfort i szybkość pracy stacji fotograficznej. Podsunęliśmy ci również aktualne, najlepsze do wyboru marki i modele, oferujące odpowiednie podzespoły do twojej przyszłej maszyny. Mamy nadzieję, że uwzględnisz je w procesie budowy idealnego komputera pod prace kreatywną. Dziękujemy ze dotarłeś aż do stopki naszej strony.

Jeśli jednak nie czujesz się na siłach to my chętnie pomożemy, dobierzemy i złożymy wszystkie komponenty tak, aby komputer do grafiki spełnił wszystkie Twoje wymagania w określonym przez Ciebie budżecie.

Potrzebujesz indywidualnej konfiguracji stacji roboczej?