+48 793 335 003 biuro@pixelkom.pl Pixelkom Pixelkom

Jaki komputer do renderowania i modelowania 3d? (3ds max / V-ray / Cinema 4D)


Aktualizacja: 1.12.2019 

Witaj Geek’u!

Surfując na swojej wirtualnej desce po falach wyszukiwarki, przepowiednia chciała, aby wyrzuciły cię one na naszą wsypę. Spokojnie, bez stresu – znajdujesz się w odpowiednim miejscu. Czasami warto zdać się na los, który w tym przypadku chciał, abyś znalazł się we właściwych rękach. Jedną z opcji, dlaczego właśnie zaczynasz czytać ten artykuł, jest chęć zgłębienia wiedzy w dziedzinie rendrowania, bądź też modelowania 3D. Jesteś zapalonym i kreatywnym twórcą. Twoje projekty z tygodnia na tydzień stają się coraz bardziej złożone. W tym celu chcesz poznać swoją branże od strony technicznej. W twojej głowie narodził się pomysł wyszukania najbardziej wydajnego w tych dziedzinach komputera. Musisz poznać prawdę o maszynie idealnej. Drugą opcją, dlaczego trafiłeś właśnie do nas, jest zwyczajna ludzka ciekawość. Jesteś być może na początku swojej przygody, ale chciałbyś rozeznać się w temacie.

Niezależnie od punktu widzenia, znajdziesz tutaj odpowiedzi na wszystkie twoje pytania związane z odpowiednimi podzespołami stacji roboczej pod rederowanie i modelowanie 3D. Na jakie elementy zwrócić uwagę przy zakupie? Co jest ważniejsze w naszej maszynie – CPU czy GPU? Jaki jest stopień produktywności danego podzespołu, zależnie od oprogramowania z jakiego korzystamy? Bez zbędnego przedłużania. Zaczynajmy więc…

…od Podstaw!

Branża stacji roboczych rozwija się w zastraszającym tempie. Największe firmy na rynku gonią za najlepszą wydajnością, a to wszystko w celu zaspokajania potrzeb swoich klientów. Aby komfortowo poruszać się w programach, potrzebujemy płynności i szybkości działania w czasie rzeczywistym. Odpowiedni sprzęt w tych wymagających dziedzinach, jakimi są renderowanie i modelowanie 3D to główny priorytet dobrego grafika, tudzież kreatywnego twórcy. Właśnie dlatego drogi czytelniku, jesteś tutaj z nami.

Nic w tym dziwnego, ponieważ nie ma nic bardziej uciążliwego od wolnego renderowania się projektu, czy też crushów spowodowanych zbyt mała mocą obliczeniową naszej stacji graficznej. Specjalistycznie zoptymalizowana stacja graficzna to must-have w naszej pracy. Dzięki odpowiednio dobranym podzespołom możemy zaoszczędzić czas, nerwy i pieniądze. Szybsze działanie – więcej realizacji projektów.

Powinniśmy już na samym początku zwrócić szczególną uwagę na rozdzielenie tych dwóch „kategorii projektowych”. Co mamy na myśli? A no fakt, iż te dziedziny, mimo, że są tak naprawdę bliskim dla siebie rodzeństwem – zdecydowanie różnią się od siebie. Zakładamy, że wiesz jaka jest różnica między jedną a drugą, dlatego sprostujemy to bardzo prosto i ogólnikowo nie wchodząc zbytnio w szczegóły. (Skierowane dla początkujących).

RENDEROWANIE 3D – to proces twórczy, bardzo blisko związany z fotografia, bądź też kinematografia. Dlaczego? Ponieważ jesteś Panem swojego obrazu. Oświetlasz go, wstawiasz sceny, bawisz się wizualizacja. Umożliwia to prawie nieograniczone możliwości kreatywne końcowej wizji. Mamy kontrolę nad tym jak finalnie jest wszystko przedstawiane.

MODELOWANIE – to sposób tworzenia dokładnie odwzorowanych obiektów trójwymiarowych, najczęściej geometrycznych. Modelowanie 3d to technika grafiki komputerowej służąca do tworzenia ściśle określonych i szczegółowych elementów.

Zatem…

Tak jak było wspomniane wyżej, warto podkreślić ich odmienność. Jedno służy do generowania obrazu, drugie – do formatowania poszczególnego obiektu. Z racji ich odmienności, nikogo nie powinno tu zdziwić, że zależnie od tego w czym działamy – potrzebujemy innych podzespołów stacji graficznej. Modelowanie i renderowanie to dwa zupełnie inne przypadki użycia naszego komputera. Mają inne wymagania względem np. procesora, co za tym idzie czerpią moc obliczeniową na dwa bardzo różne sposoby.

Na jakie parametry naszego komputera powinniśmy zwrócić najbardziej uwagę?

Nie da się ukryć, że renderowanie i modelowanie to dziedziny, które wymaga największej mocy obliczeniowej. Grafik to osoba nad wyraz kreatywna, co za tym idzie, kocha eksperymentować w swoich projektach. Za to nienawidzi sytuacji, gdy tylko jak kształtuje kolejny element, musi uzbrajać się w cierpliwość. Dlatego tak ważne jest dobranie idealnego sprzętu. Komfort pracy zawsze na pierwszym miejscu.

Gdy zajmujesz się tym hobbystycznie, lub dopiero zaczynasz – nie musisz posiadać produktów z górnej półki. Jeśli jednak jest to twoja praca, bądź też wiążesz z tym swoją karierę – potrzebujesz odpowiednio spersonalizowanego komputera.

Najważniejsze podzespoły w tym przypadku to:

    • Procesor
    • Karta Graficzna
    • Dysk SSD
    • Pamięć RAM
    • Płyta Główna
    • Zasilacz

W tym wpisie opiszemy każdy z nich, oraz pomożemy ci zobrazować, dlaczego to właśnie im poświęciliśmy najwięcej uwagi. Chciałbym również zaznaczyć, że jest to artykuł uniwersalny. Każdy posiada swoje ulubione oprogramowania i silniki. Niezależnie czy działasz w Autodesk 3ds Max, Autodesk Maya, Cinema 4d, Unity, Unreal Engine, V-ray, Redshift albo Octane Render – zapewniam cię, że znajdziesz tu coś dla siebie.

Procesor (CPU)

To właśnie mu powinniśmy poświęcić najwięcej uwagi. Bez niego nic tak naprawdę nie ma racji bytu. Jest to „mała kostka” umieszczona na płycie głównej, od której zależy naprawdę bardzo dużo (jeśli mowa o mocy obliczeniowej). Procesor jest odpowiedzialny za większość poleceń regularnie wykonywanych przez nasz komputer. Odpowiada on również, za obsługę procesów wywoływanych przez różne aplikacje (np. Służące do naszej pracy). Nie bez powodu określa się go mózgiem komputera.

Istnieje zasadnicza różnica w wyborze procesora, zależna od tego co częściej robimy. Musimy sobie odpowiedzieć, czy naszym konikiem roboczym jest wizualizacja w formie renderowania 3d, czy może nasze kreatywne serce jest bliżej modelowania.

W renderowaniu 3D najczęściej wykorzystujemy większość dostępnych rdzeni na pokładzie naszego procesora. Sam proces renderowania to udręka dla naszego komputera graficznego. Jest to czas, w którym wszystko działa na najwyższych obrotach, a odpowiedni procesor zapewnia nam szybkość tego wymagającego działania na jakie zostaje on wystawiony. Gdy chcemy złożyć stacje roboczą do renderowania obrazów 3d, to naszym priorytetem powinno być znalezienie procesora, który będzie miał jak najwięcej rdzeni. Najlepiej by było, gdyby przy okazji miały one przyzwoite taktowanie.

Dzieje się tak, ponieważ silnik renderujący dzieli całość projektu na elementy, które później zostają przypisane odpowiednim kubełkom informacyjnym. Każdy kubełek zarezerwowany jest dla poszczególnego rdzenia procesora. Po procesie „wypicia” informacji z danego kubełka albo inaczej mówiąc po przetworzeniu ich, zostaje przydzielony mu nowy – i tak do momentu zrednerowania się całości projektu. Możemy z tych informacji wysunąć naprawdę prosty i logiczny wniosek. Im więcej rdzeni – tym więcej kubełków w jednym czasie, a im więcej tym szybciej proces renderu dobiegnie końca.

W modelowaniu zachodzi pewna inwersja. Działasz razem z oprogramowaniem i nadajesz mu tonacje, pewien rytm pracy. Komunikujesz się z komputerem, mówiąc mu w cudzysłowie jakie kolejne rzeczy ma przetworzyć. Działacie w aktywnym procesie roboczym.

Gdy modelujesz jakiś obiekt/przedmiot, to regularnie używasz pewnych modyfikacji na bryłach geometrycznych. Tworzysz dla komputera chronologiczny ciąg zdarzeń, który musi wykonać, abyś mógł uzyskać pożądany końcowy efekt. Aktywnie prowadzisz „za rączkę” swój komputer graficzny, przechodząc z nim przez kolejne etapy pracy. Musi on przetwarzać każde kolejne narzucone mu zadanie pojedynczo. Jest to klucz to odpowiedzi.

W modelowaniu 3D, potrzebujemy procesora o najwyższej możliwej częstotliwości i prędkości zegara. Potrzebujemy dużego TAKTOWANIA. Powinniśmy kłaść zdecydowanie mniejszy nacisk na liczbę rdzeni, a naszą uwagę powinien przykuć powyżej wymieniony parametr. Rdzenie nie mają, aż tak dużego znaczenia, a dzieje się tak ponieważ większość kroków w modelowaniu „zależy od siebie”. Brak mowy tu o przetwarzaniu od kubełka do kubełka. Tutaj wystawiamy komputer na zadanie, po zadaniu.

Jako graficy, nie powinniśmy bagatelizować decyzji kupna, opierając się tylko na pozycji danego „procka” w rankingu. Większa ilość rdzeni nie są jedyną wytyczną jaką powinniśmy kierować się w niszy modelowania i renderowania. Wybór odpowiedniego dla nas procesora, uwarunkowany jest bowiem oprogramowaniem w jakim wykonujemy nasze projekty. Pokażemy Ci to na świetnych przykładach z najpopularniejszych programów:

Autodesk 3ds Max oraz Autodesk Maya – Tworzenie, animowanie i modyfikowanie modeli 3D to rzeczy, z którymi spotykamy się przy każdym odpaleniu programu. Większość z tych zadań może wykorzystać tylko jeden rdzeń procesora. Zatem procesor o odpowiednim wysokim taktowaniu, będzie dla nas idealnym wyborem do wymagających zadań.

Cinema 4D – Tak jak w przypadku oprogramowań ze stajni Autodesk, tutaj również przykładamy swoją uwagę do taktowania procesora, a dopiero później zwracamy uwagę na liczbę rdzeni na jego pokładzie. Jest to wymagające środowisko, potrzebujące stałego „skupienia” mocy na jednym rdzeniu w czasie rzeczywistym. Cały ten proces finalnie przekłada się na płynność oprogramowania. Polecamy zapoznać się z poniżej zamieszczonymi statystykami, w celu znalezienia dla siebie idealnego egzemplarza.

Unity, Unreal Engine – środowiska wykonujące wiele intensywnych zadań, których wykonanie najczęściej zajmuje sporo czasu. Właśnie dlatego procesor w tym przypadku jest dla nas nadrzędnym wyborem. Stanowi on sztywną strukturę całej dynamicznej i komfortowej pracy w programie, niczym fundament dla domu jednorodzinnego. Unity i Unreal Engine wymagają od niego naprawdę sporo, także dobór odpowiedniego procka jest kluczowym zadaniem dla stacji graficznej. Jest to również miejsce, w którym złożoność i skale projektu wypadają różnie, co za tym idzie – jedni będą potrzebować mocniejszej jednostki, a drugim odpowiednią wydajność zapewni minimalnie słabsza jednostka.

V-ray – Tak jak wspominaliśmy na początku tego artykułu, renderowanie jest procesem nad wyraz wymagającym dla naszej stacji i korzysta w głównej mierze z dostępnych na jej pokładzie – rdzeni. Składając swój przyszły, wymarzony komputer powinniśmy odpowiednio ulokować swoje środki w wielordzeniowym procesorze. Właśnie takie jednostki, są najkorzystniejszym wyborem dla kreatywnych twórców poruszających się po środowisku V-ray!

Redshift, Octane Render – Są to oprogramowania, które większą ilość wydajności przypisują procesorowi graficznemu GPU. Zatem nie jest tutaj wymagany najlepszy procesor CPU na rynku. Z faktu, iż Redshift i Octane Render korzystają w głównej mierze z kart graficznych, powinniśmy szukać procesora, który będzie mógł jednocześnie obsługiwać wiele GPU na raz. Ilość rdzeni i taktowanie schodzą w tym przypadku na drugi plan, co nie oznacza, że powinniśmy bagatelizować te dwie współrzędne.

Po przeczytaniu jakie procesory są najlepsze dla danego oprogramowania, może nam nasuwać się wniosek, że najlepszy procesor to taki – który ma najwięcej rdzeni, a zarazem najwyższe prędkości zegara. Nic bardziej mylnego.

Ze względu na to, że są to tylko jednostki obliczeniowe, musimy pamiętać o ich ograniczeniach cieplnych oraz zużyciu energii. Dlatego właśnie „procesor idealny” na obecnym rynku nie istnieje. Zasada jest prosta i bardzo proporcjonalna:

    • Im więcej rdzeni, tym mniejsze taktowanie
    • Im mniej rdzeni, tym szybsze taktowanie

Właśnie z tego powodu, większość procesorów powyżej wymienianych posiadają opcje podkręcania ich (tzw. Turbo Boost). Przez ingerencje w moc obliczeniowa procesora, łatwo zbliżyć się do granic jego możliwości, jednak jest to sposób, gdy potrzebujemy naprawdę dużo mocy obliczeniowej. Funkcja Boost pozwala nam na zwiększenie taktowania od jednego do dwóch rdzeni w czasie rzeczywistym. W ten sposób możemy wymusić nagły przyrost mocy w naszej wielordzeniowej jednostce.

Karta Graficzna (GPU)

Odpowiednia karta graficzna to bardzo istotny element w całej naszej układance. Wspiera ona procesor w trakcie renderowania, a w niektórych oprogramowaniach gra pierwsze skrzypce. Pozwala również ona okiełznać elementy i poświaty o najwyższym poziomie zaawansowania, bez utraty zachowania płynności programu. Posiadanie dobrej karty graficznej otwiera nam wiele możliwości. Bardziej wymagające projekty, posiadają w sobie niezliczone ilości brył geometrycznych, co w przypadku renderowania 3D ma kluczowe znaczenie. To właśnie dzięki akompaniamentowi CPU i GPU jesteśmy w stanie uzyskać pożądane rezultaty.

Liczba klatek na sekundę (FPS), w dużej mierze zależy od procesora graficznego. Podczas modelowania i edytowania stanowi bardzo istotny element. Im więcej twoja karta graficzna jest w stanie wyprodukować dla ciebie FPS’ów – tym program sprawi wrażenie bardziej płynnego – jest to zależność spowodowana obracaniem poszczególnych elementów modelu w trakcie fazy roboczej. Nikt podczas pracy nie ma ochoty patrzeć, jak jego obiekt „zamula” gdy tylko nim ruszymy, prawda? Zatem powinniśmy celować w możliwie najwyższą wartość, a naprawdę pożądane efekty uzyskamy już przy 60 klatkach na sekundę.

Pamięć RAM

Każdy aktywny użytkownik programów do modelowania i renderowania zdarzył zauważyć, że oprogramowanie te pożera nam w czasie rzeczywistym bardzo dużo pamięci RAM. Są to dziedziny, w której obcujemy z naprawdę złożonymi obiektami geometrycznymi, a nasze zapotrzebowanie na moc stale rośnie.

Odpowiednio dobrana pojemność RAM’u przekłada się bezpośrednio na wielozadaniowość naszej stacji graficznej.

Musisz pamiętać, że twój komputer stale „kradnie” pamięć do obsługi innych procesów, poza oprogramowaniami do tworzenia 3D. Podczas pracy na pewno zdarza ci się korzystać w międzyczasie z Cloud’a, przeglądarki albo odtwarzacza muzyki. Nieświadomie dokładamy kolejne procesy, które nasz komputer musi obsługiwać. Komputery graficzne potrzebują minimum 16gb pamięci RAM, a jeśli mowa tu o największym komforcie od 32gb do 64gb.

Wszystko zależy ponownie od oprogramowania jakiego używamy. Każdy program ma swoje określone wytyczne. Poniżej zamieszczamy proponowane ilości pamięci dla określonych środowisk:

Autodesk 3ds Max, Maya – Jak podają najświeższe testy benchmarkowe, dla tych dwóch programów absolutnym minimum będzie zamieszczenie na pokładzie 32GB ram. Jest to ilość pozwalająca nam „przeżyć”. Nie zapominając, naszym zadaniem jest pomoc w odnalezieniu NAJLEPSZEJ wytycznej dla danego środowiska, więc jeśli myślisz przyszłościowo – zakup 128GB ram’u nie powinien cię tutaj zaskoczyć. Pamiętaj również, że taka ilość RAM, wiąże się z doborem odpowiedniej płyty głównej, ale o tym będziesz mógł poczytać później. Jeśli jednak, jesteś początkującym twórcą, zakup 64GB może okazać się dla Ciebie optymalny.

Cinema 4D – 32 GB ram, chyba że często wykonujesz złożony rendering w wysokich rozdzielczościach – w tym przypadku dobrym wyborem może okazać się wybór 64 GB ram’u.

Unity, UnrealEngine – Ilość potrzeby na ram, zależy od wymagań naszych projektów. Jeśli często budujemy projekty o złożonym oświetleniu i bardzo szczegółowych detalach – zalecamy 64GB+. Jeśli jednak jesteś standardowym użytkownikiem, polecamy ci zakup 32GB. Nie schodź ponad te wartości.

V-ray, Redschift, OctaneRender – 32 GB w zupełności wystarczą, jeśli jednak chcemy zagrać bezpiecznie, możemy pokusić się o zakup 64 GB. Rzadko przekroczymy 32, ale nawet jeśli to nasza stacja graficzna będzie gotowa na nowe, krótkie wyzwanie.

Dysk

To on odpowiada za transfer naszych danych na pokładzie stacji roboczej. Nie powinniśmy olewać tego zgrabnego podzespołu, ponieważ mimo jego małej funkcji w całej dużej układance, wpływa on ogromnie na komfort pracy w codziennym użytkowaniu. Przez komfort mam tutaj na myśli nadawanie tempa przesyłu i magazynowania plików. Od rodzaju dysku jaki wybierzemy (Wyróżniamy SSD i HDD), zależy:

    • Szybkość otwierania plików,
    • Szybkość zapisywania plików,
    • Szybkość przenoszenia plików.

Jeśli chcemy zbudować wydajne środowisko pracy, nie ma mowy o dyskach HDD. Są one znacznie wolniejsze od swojego konkurenta, a nam jako grafikom 3D zależy na wydajności. Dyski HDD są dobre do archiwizacji i tworzenia kopii zapasowych dużych danych, ponieważ są zdecydowanie tańsze.

Dysk SSD jest zazwyczaj cztery razy szybszy niż dysk twardy i ma znaczące zastosowanie w naszej konfiguracji. Warto umieszczać na nim pliki źródłowe naszego projektu, jak i też same programy. Dobry dysk SSD zapewnia nam oszczędność czasu i jest niezastąpionym trybikiem w komputerze do grafiki 3D.

Wyróżniamy dwa rodzaje dysków SSD:

    • SATA (ang. Solid –state driver)
    • NVMe (ang, Non-Volatile Memory Express)

Oba te rodzaje są rewelacyjnym wyborem w dziedzinie edycji wideo, jednak NVMe są znacznie lepsze od tradycyjnego SSD SATA. Są one bowiem najczęściej 4-5 krotnie szybsze, więc jeśli chcemy zbudować dobra stacje roboczą warto przeznaczyć więcej pieniędzy i pomyśleć o zakupie NVMe. Aktualnie na rynku najkorzystniejszym wyborem mogą okazać się produkty od Samsunga.

Płyta główna

Jest to element komputera, bez którego każdy pozostały byłby bezużyteczny. Płyta główna to dyrygent, który pomaga wpasować się w rytm wielu podzespołom. Dzięki harmonijnemu działaniu, pozwala zgrać się całej grupie różnych sprzętów. To ona stanowi jedną wielką podstawę przytwierdzoną do obudowy komputera. Element klucz, od którego zależy dobór innych, bowiem jeśli np. decydujemy się na zakup dysku NVM-e, płyta główna musi posiadać odpowiednie wsparcie dla M.2. Między płytą a podzespołem nie może być żadnego konfliktu, bo jeśli dojdzie między jednym a drugim do kłótni – wysypie się cała maszyna.

Tak więc, wybór płyty głównej dla stacji graficznej powinien być sztywno dopasowany pod resztę podzespołów. Dobra płyta główna powinna posiadać minium 2-3 sloty na dyski SSD, odpowiednie złącze dla twojego procesora i powinna poradzić sobie z zamontowaniem od dwóch wzwyż kart graficznych.

Ważne pojęcia dla płyty głównej to:

ROZMIAR – Płyta główna powinna być sztywno dopasowana do ilości podzespołów, tak aby wszystkie się na niej zmieściły oraz co ważniejsze – dostosowana do obudowy stacji graficznej.

GNIAZDO DLA PROCESORA – Wspomnieliśmy o tym chwilkę temu. Nie każda płyta główna obsłuży dobrze i9, czy Threadrippera. Musisz pamiętać o odpowiedniej symbiozie i upewnić się, czy twój procesor znajdzie dla siebie miejsce w twojej płycie głównej.

PAMIĘĆ RAM – Identycznie jak w przypadku procesora. Nie każda płyta główna obsłuży nam np. 128GB ram. Dzieje się tak, ponieważ płyty główne mają ściśle określone warunki w jakich mogą pracować. Przed zakupem upewnij się, że twoja płyta jest w stanie obsłużyć wybrany przez Ciebie wcześniej RAM!

PROCESORY GRAFICZNE (GPU) – Twoja płyta główna powinna posiadać dosyć gniazd, jeśli chcesz zbudować komputer, który będzie posiadał kilka kart graficznych na swym pokładzie. Jeśli nie potrzebujesz kilku GPU – większość kart graficznych będzie spełniała twoje oczekiwania.

Wszystko to może wydawać się przytłaczające, i jeśli zadanie to (dobór płyty) jest dla ciebie zbyt skomplikowane – odezwij się do nas! Z przyjemnością pomożemy ci zbudować twój komputer marzeń. – Ekipa Pixelkom

Zasilacz (PSU)

W tym miejscu zalecamy w zapatrzenie się w wysokiej jakości zasilacz do naszej stacji roboczej. Przez dostarczanie energii, umożliwia on prace wszystkim powyższym podzespołom. Najbezpieczniejszym wyborem w tej sekcji będzie wybór zasilacza z certyfikatem 80 Plus. Naszym zdaniem dla dobra jednostki warto zaopatrzyć się w zasilacz typu „80 Plus Gold”, co oznacza sprawność na poziomie ~90%. Rynek zasilaczy jest bardzo szeroki, ale od lat na rynku dominuje firma Corsair, która w swojej ofercie posiada bardzo duży wybór. Polecamy również zasilacze firm Seasonic, EVGA, które także zapewniają odpowiednią sprawność.

Podsumowując

Dowiedziałeś się dziś, jakie są najpopularniejsze rozwiązania pod względem wydajności i od czego tak naprawdę zależy komfort pracy w programach bazujących na grafice 3D. Wiesz już, jakie aktualnie firmy dominują na rynku w określonych podzespołach i w jakie produkty celować w budowie idealnego komputera pod renderowanie i modelowanie. Dziękujemy ze zostałeś z nami do końca.

Jeśli jednak nie czujesz się na siłach my chętnie pomożemy, dobierzemy wszystkie komponenty tak, aby komputer spełnił wszystkie Twoje wymagania w określonym przez Ciebie budżecie.

 

Potrzebujesz indywidualnej konfiguracji stacji roboczej?